Struktur, belöning och samarbete är grunden för alla
framsteg i behandlingen av ADHD.
Struktur
Eftersom barn (och vuxna!) med ADHD har problem med
prioritering och sortering av inkommande intryck, finns det
några enkla regler som kan vara till lika stor hjälp som
medicinering när det gäller att möta omgivningens krav:
Belöning
Barn med ADHD har misslyckats så ofta att de känner sig
misslyckade, hopplösa och värdelösa. De är så vana vid gräl
och klander att de automatiskt undviker att lyssna. Likaså
undviker de att anstränga sig, eftersom de aldrig tidigare
varit framgångsrika när de ansträngt sig och gjort sitt
bästa. De blir därför lätt – som en konsekvens av alla
misslyckanden – uppgivna och lata. Botemedlet heter
belöning.
Concerta påverkar omedelbart hjärnans belöningscentrum och
skapar en mottaglighet för ett nytt tänkande. Därför måste
omgivningen samtidigt med att medicinen sätts in vara beredd
att följa upp med ett program för konsekvent stimulering
genom beröm för varje överenskommen ansträngning som leder
till ett överenskommet resultat.
Belöningen skall vara förutbestämd och väldefinierad. Den
får aldrig tas tillbaka även om barnet strax efteråt skulle
misslyckas eller missköta sig i något avseende, d.v.s. en
given belöning får inte användas som bestraffning. Den vuxne
får inte hämnas utan måste stå vid sitt ord även om barnet
endast ibland lever upp till omgivningens önskningar. ”Rom
byggdes inte på en dag.”
Slutmålet är ett glatt barn och en harmonisk vuxen med
självförtroende och självkänsla, som består - även utan
medicin.
Samarbete – barn-föräldrar
Avsätt tid för avstämning med barnet varje dag. Skaffa white
board eller liknande där barnets uppgifter för den kommande
dagen står uppsatta. Bestäm belöningssystem med lättfattliga
och entydiga regler. Lita inte på vad barnet säger –
kontrollera själv att varje detalj blivit utförd på det sätt
som avtalats. Avsätt tid för avstämning med den andre
föräldern varje vecka – föräldrars enighet är särskilt
nödvändig när barnet blir tonåring.
Samarbete – föräldrar-skola
Se till att lärarna vet om att ditt barn har ADHD. Se till
att lärarna vet vad ADHD är och vad det ställer för krav på
skolan. Överenskom med lärarna om hur det dagliga
informationsutbytet mellan hem och skola (t.ex. angående
läxor, frånvaro, incidenter, belöning etc) skall gå till. I
vår tid brukar detta oftast ske på internet men lärarna har
alla andra elever också att tänka på. Därför blir ingenting
gjort om du inte själv trycker på och motiverar lärarna till
ett bra samarbete.
Samarbete – föräldrar-fritid
Många elever tillbringar tid på ”fritids” efter (och ibland
även före) skolan. När barnen är trötta och hungriga kan
även välmedicinerad ADHD-barn fungera dåligt. Då uppstår
lätt missförstånd och bråk mellan barnen. Därför är det
viktigt att fritidspersonalen är väl informerade och kan
ingripa vid behov. Ibland kan de spela en viktig roll i
belöningssystemet.
Även utanför ”fritids” innebär barnets fritid en uppsjö av
möjligheter för träning av nödvändiga färdigheter men också
många möjligheter att fastna i gamla och destruktiva mönster
av att vara ”misslyckad”, ”annorlunda”, ”utanför” eller
mobbad. Därför måste föräldrarna vara välinformerade om vad
som händer och vid behov kunna ingripa.
I bästa fall ingår fritiden i den totala planeringen med
hänsyn till barnets framsteg i träningsprogrammet. På så vis
kan skolloven utnyttjas effektivt till att träna på sådant
som vållar särskilda problem i hemmet eller i umgänget med
andra. Med rätt belöning blir träningen lustfylld och
framstegen uppenbara. Familjen fungerar bättre och man kan
ha roligare tillsammans. Det blir lättare att skaffa och
behålla kompisar och fritiden blir ett äventyr i stället för
ett i raden av misslyckanden.