ADHD är ett tillstånd där många faktorer samverkar till att
man kan vända utvecklingen och kunna fungera
tillfredsställande i vardagen. Därför ser vi begreppet
medicinering som mycket vidare än att bara handla om
tabletterna och därför är alla nedastående faktorer viktiga
att få kontroll över!
Mat
Lågt blodsocker ger i sig själv symptom som liknar ADHD
(såsom okoncentration och hyperaktivitet/impulsivitet).
Svängningar i blodsockerhalten kan ge svängningar i humör
och uppmärksamhet.
Läsk, sötsaker och s.k. snabba kolhydrater såsom t.ex. vitt
bröd bidrar till att blodsockerhalten svänger och skapar
svårigheter mellan måltiderna. Zink och järn, som bl.a.
finns i fisk och kött, påverkar signalsubstanser som är
viktiga för koncentration och sömn. Vi rekommenderar därför
goda matvanor (typ GI-kost) med stabil frukost och lunch och
med grönsaker och frukt som mellanmål vid behov.
Sömn
Barn med ADHD vänder ofta på dygnet och har ännu oftare
svårt att komma till ro på kvällen. En ökad känslighet i
nervsystemet ökar samtidigt behovet av sömn. Det är därför
viktigt att hitta en sömnrytm som fungerar och - när man
gjort det - inte ändra den särskilt mycket på helgerna.
Järnbrist är en vanlig anledning till sömnstörning vid ADHD.
Järnvärdet kan kontrolleras genom blodprov på vårdcentralen.
Brist måste åtgärdas innan sömnen kan bli normal igen.
Motion
Konditionsträning har positiva akuta och kroniska effekter
på uppmärksamhet, exekutiva funktioner (förmåga att
prioritera, planera, sätta igång och avsluta) samt beteende.
Omvänt finns det korrelation mellan stillasittande framför
TV & dator, dåliga matvanor (motsatsen till GI) och ADHD
symptom.
Stillasittande
Alltför mycket TV- och datorspelande kan även leda till
"digital demens". Därmed avses att hjärnans utveckling under
de viktiga barn- och ungdomsåren blir bestående begränsad av
bristen på kroppsrörelse, sociala kontakter med jämnåriga
och äldre, musicerande, samt normal kontakt med dans, natur
och djur för att bara nämna några områden som faller bort
när de digitala spelen tar överhanden.
Från olika länder kommer rapporter om en negativ korrelation
mellan datortid och skolresultat, social och emotionell
mognad och mognad av åldersadekvat beteende.
Mobbning
Barn med ADHD har svårt att förstå förändringar i komplexa
sociala mönster och missförstår ofta kommunikationer i det
sociala samspelet. Detta kan leda till bråk och utstötthet.
Ett barn som är mobbat har ofta så dåligt självförtroende
att det inte ens tror sig om att kunna få hjälp av lärare
eller föräldrar. Därför behöver problemen de vuxnas aktiva
medverkan. Om det föreligger mobbning, måste detta åtgärdas
innan medicin eller andra åtgärder kan sättas in. Vi brukar
då börja med att kalla föräldrar, rektor, mentor och andra
lärare till ett möte hos oss innan vi inleder annan
behandling.
Skolmiljö
Den moderna skolmiljön och särskilt högstadiet kännetecknas
ofta av förnyelse, flexibilitet, byte av klassrum och
samverkan av olika lärare och elever i olika projekt som
pågår parallellt, medan barn och ungdomar med ADHD behöver
enkelhet, rutiner, förutsägbarhet och reducerad mängd av
nyheter och förändring.
Om skolmiljön är alltför dåligt anpassad för ADHD barnets
situation, kan en anpassning av skolmiljön behöva ske, innan
det blir meningsfullt att påbörja annan behandling.
Hemmiljö
Enkelhet, rutiner och förutsägbarhet gäller också hemmiljön.
Kritik och bestraffningar fungerar dåligt vid ADHD. Beröm
och uppmuntran är livsluft för dessa barn. Selektiv
datoranvändning bör uppmuntras men ensidig och överdriven
TV- eller datoranvändning kan försämra koncentration och öka
impulsivitet. Måltider och lägg- tider är viktiga.
Medicin
Tidigare användes amfetamin. Eftersom amfetamin är
beroendeframkallande och eftertraktat i missbrukskretsar,
har läkemedelsindustrin länge utforskat olika alternativ.
Det läkemedel vi efter noggrant övervägande har valt heter
Concerta. Detta läkemedel skapar en ökad tillgång av den
viktiga signalsubstansen dopamin (DA) i hjärnan. DA påverkar
likaväl hjärnans sorterings- och prioriteringsfunktion som
dess belöningsfunktion. Det sista är inte minst viktigt
eftersom alla barn och ungdomar med ADHD brukar ha lågt
självförtroende och känna sig hopplösa och misslyckade i
alla situationer där de tidigare har kommit till korta. Även
effekten på vakenhet och koncentration är påtaglig.
Concerta bör tas vid samma tid varje morgon. Den har en jämn
frisättning under dygnets aktiva timmar och hindrar inte
nattsömnen.
Biverkningar
Dessa är få och ringa. Vanligast och på sikt allvarligast är
påverkan på hjärt- och kärlsystem. Därför kontrolleras puls
och blodtryck regelbundet under behandlingen – lämpligen av
skolsköterskan.
DA påverkar även aptiten eftersom mättnadscentra i
hypothalamus och belöningscentra i framhjärnan stimuleras
samtidigt. Därför tillråder vi även att skolsköterskan
regelbundet kontrollerar längd och vikt. Lämpligen
rapporterar skolsköterskan resultaten direkt via e-post till
Psykoterapitjänsts läkare. Om problem uppstår kontaktas
föräldrarna. Många biverkningar går annars tillbaka av sig
själva efter första halvåret. Ibland behöver dock
matrutinerna förbättras. I enstaka fall behöver kosten
kompletteras med näringstillskott.
Andra biverkningar, som inte är helt ovanliga, är magkatarr
och sömnsvårigheter, men dessa beror aldrig enbart på
medicinen utan ofta på en kombination av andra problem, som
kan behöva åtgärdas. Det bästa är då om föräldrarna
omedelbart kontaktar Psykoterapitjänsts läkare.
Fleromättade fettsyror
Den vanligaste källan till fleromättade fettsyror är feta
fiskar som lax, ål och makrill. Barn med ADHD har oftare än
barn utan ADHD brist på fleromättade fettsyror (PUFA). Många
oberoende studier har visat att tillskott av fiskolja
dagligen med tiden leder till en stabilisering i
nervsystemet och bidrar till att minska symptom på ADHD.
Detta gäller särskilt barn som har torr hud, atopiska exem
och astma.
PUFA brist kan lättast upptäckas genom att gå igenom ett
enkelt frågeformulär i samband med det första besöket.
Omega-3 är förmodligen den viktigaste komponenten bakom den
gynnsamma effekten. Särskilda kombinationer av fettsyror för
barn med ADHD har tillverkats och visat sig möjligen ha ännu
bättre effekt på ADHD än enbart Omega-3. Av dessa kan
Effalex och Eye-Q nämnas. I internationella studier har de
visat sig vara likvärdiga.
Annat
Arbetsminnet kan tränas genom av hjärnforskare och
psykologer utarbetade träningsmetoder. En sådan med ursprung
från Karolinska Institutet heter RoboMemo. Även bio-feedback
med direkt effekt på hjärnan kan användas som stabiliserande
tilläggsbehandling. Vi samarbetar här med NeoCog
www.neocog.vpsite.se